Businesscase
Tobas; een ambassadeur voor Social Return

Graag delen wij vanuit Social Return Maastricht-Heuvelland dit verhaal met u. De samenwerking met Tobas is niet alleen bijzonder prettig, maar ook succesvol én inspirerend!


”Ik ben meer van de bengeltjes dan van de engeltjes”

Tobas Jeugdhulp biedt jeugdigen en jongvolwassenen met een lastige thuissituatie ambulante hulp in het gezin of op school. En, indien nodig, (tijdelijk) een vervangend thuis of een vervangend leertraject. ”Ik ben altijd meer van de bengeltjes dan van de engeltjes geweest”, aldus Ine Aasted-Madsen, oprichter van Tobas Jeugdhulp en Tobas Werken en Leren. De wereld verbeteren is sinds jaar en dag haar missie. Acht jaar lang deed ze dat als tweede kamerlid, toen als ondernemer en sinds 2015 als oprichter en directeur van Tobas. De ‘S’ in de naam Tobas staat letterlijk voor ‘Social Return’. Een thema dat haar écht aan het hart gaat en waar ze zich graag én met succes hard voor maakt.

Tobas Jeugdhulp heeft 170 medewerkers en is actief in Zuid- en Midden-Limburg. Tobas Werken en Leren helpt aannemers te voldoen aan hun sroi verplichting, door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een leerwerktraject te bieden in bijvoorbeeld de sloop, de bouw of de wegenbouw. Deelnemers kunnen via Gilde op kosten van Tobas Werken en Leren vaak ook nog een startkwalificatie behalen. 

Het ultieme doel van Tobas is om voor elke jeugdige, zorgvrager en medewerker te streven naar een hoopvolle toekomst. “Met de ‘Tobas driehoek’ hebben wij geprobeerd die ambitie in één afbeelding te vangen. Onze overtuiging? 80% zit in mensen zelf, 20% leer je op school. Ik heb legio voorbeelden van mensen die bij Tobas Jeugdhulp of bij Tobas Werken en Leren binnenkwamen zonder de noodzakelijke papieren en die nu heel succesvol zijn in hun vak. Een bouwvakker bijvoorbeeld die door omstandigheden niet kon slagen voor zijn opleiding, leerde bij Tobas Werken en Leren de kneepjes van het vak en runt nu al jarenlang succesvol zijn eigen bouwbedrijf. Of Mike, die graag in de Jeugdzorg wilde werken maar daarvoor niet de juiste papieren had. Met die 80% zat het echter helemaal goed, die jongen hoorde gewoon thuis in dit werkveld. Tobas Jeugdhulp heeft er toen voor gezorgd dat ook die 20% in orde kwam.”

En zo kan Ine nog wel even doorgaan. “Het gaat erom dat je de potentie van mensen ziet. Vervolgens moet je in het begin wat meer investeren en begeleiden, maar dat betaalt zich terug in loyaliteit. Iemand kwam bij Tobas Jeugdhulp binnen als poetshulp. In gesprek bleek dat deze mevrouw niveau 2 zorg heeft. Je proefde aan alles dat ze ook niveau 4 zou aankunnen en dat haar hart eigenlijk in de zorg ligt. Dan zetten wij alle zeilen bij om ervoor te zorgen dat mevrouw die opleiding kan volgen en haar passie kan volgen.” 

Samen vanuit het hart, betrokken vanuit de relatie; zo is ook te lezen in de Tobas Driehoek, die een mooi plekje heeft aan de muur van Ine’s kantoor. “Waarbij resultaatgerichtheid wel altijd centraal moet staan. Niemand heeft iets aan ellelange trajecten, er moet een begin en een eind zijn.” 
 

Social Return; uitdagingen en tips

Tobas Werken en Leren is actief in geheel Limburg en Brabant en heeft een fantastisch netwerk. Dat blijkt onder andere uit de successen die Tobas boekt in het kader van Social Return. “Er is veel mogelijk. Zo kun je als instelling bijvoorbeeld ook sociaal inkopen om aan een Social Return-verplichting te voldoen. Dat is helemaal prima, maar zelf vind ik het fijner om écht met mensen te werken en hen een kans te bieden. Ondanks dat dat niet altijd gemakkelijk is. Ik zou morgen 20 jongens kunnen plaatsen, maar ik heb ze gewoonweg niet. Dat is wel een uitdaging. Ook zijn veel ongediplomeerde schoolverlaters niet meer in beeld van de instanties, dat vind ik wel zorgelijk.”

Zowel aan de overheidszijde als aan de bedrijvenkant liggen er echter volop kansen. “Wat er zou moeten veranderen? Deels de instelling van gemeenten. Als een gemeente een opdracht heeft, willen ze het liefst mensen plaatsen die woonachtig zijn in de eigen gemeente. Maar dat is in mijn optiek geen Social Return. Je moet kijken wat de beste match is, niet waar iemand woont. Dan krijg je écht duurzame plaatsingen en uitstroom.” 

“Aan werkgevers zou ik willen meegeven dat ze creatief en alert moeten zijn. Bij ons op de HRM-afdeling bijvoorbeeld checken we altijd nog even of iemand in het doelgroepenregister staat. Mensen weten dat soms zelf helemaal niet. Het allerbelangrijkste is naar mijn mening echter dat je in beginsel écht investeert in wat extra begeleiding. Dat betaalt zich gewoon terug. En verwachtingsmanagement onder collega’s is belangrijk. Bij Tobas Jeugdhulp werkt bijvoorbeeld een dakdekker die in het verleden eens is gevallen en daardoor is afgekeurd. Ondanks dat hebben we hem toch in dienst genomen. Doordat hij wat vaker pauze pakt, kan hij toch zijn werk doen. Daar moeten zijn collega’s dan wel begrip voor hebben. Die extra pauze maakt van deze afgekeurde meneer een volwaardige collega met ook nog eens een wereld aan ervaring!”

terug naar overzicht