Social Return bij Koninklijke Woudenberg

Meebouwen aan de historie van morgen!

Businesscase
Social Return bij Koninklijke Woudenberg

"Meebouwen aan de historie van morgen!"

Koninklijke Woudenberg, het toonaangevende Nederlandse restauratie-bouwbedrijf waaraan ook de restauratie van Paleis het Loo is gegund, houdt in haar werkzaamheden altijd rekening met de inzet van mensen vanuit de doelgroep van Social Return. Ze brengen vooraf de werkzaamheden in kaart waarbij de inzet van mensen uit de doelgroep gewenst is en streven daarbij altijd naar een win-win-situatie; een tevreden opdrachtgever én tevreden medewerkers!

Bij het project 'Lage en hoge fronten' bijvoorbeeld, waarbij zowel de hoge als de lage fronten aan de buitenzijde worden gerestaureerd en worden hersteld, zijn diverse mensen uit de doelgroep betrokken. Zo ook twee leerlingen, die beiden grote interesse hebben in het restauratie-vak. Éen van die twee, de heer Cunningham, heeft eerder bij de hoge fronten meegewerkt en heeft duidelijk gevoel voor het werk. De andere leerling, de heer Geilman, komt elke dag vanuit Venlo naar Maastricht om mee te werken. Hij heeft bij andere restauratiewerken meegeholpen en daar de nodige ervaring opgedaan. Koninklijke Woudenberg denkt overigens met hem mee en houdt rekening met de reistijd vanuit Venlo, waardoor zijn werktijden zijn aangepast.

Vanuit Vakmasters werkten er twee medewerkers aan deze restauratie. Eén medewerker is afkomstig van Defensie. Hij was op zoek naar een nieuwe uitdaging en is via deze weg aan de slag kunnen gaan bij deze werkgever. Hij is dermate enthousiast dat hij inmiddels besloten heeft om zich om te scholen, opdat hij gediplomeerd aan de slag kan!

Ook David Breuning maakt (via bemiddeling en begeleiding van Ampliar) onderdeel uit van het team. David komt weliswaar uit de bijstand, maar heeft ruime ervaring in de bouw. Hij is begin 40 en voorman Michel noemt hem een ‘dieseltje’. Als David op gang komt, is hij niet meer te stoppen. Hij is ook aanwezig als het terrein geopend wordt in de ochtend en heeft zelf een sleutel zodat hij kan stoppen wanneer hij klaar is. En dat is vaak laat! Eén van de zaken die David goed kan, is mortel maken. Natuurlijk is dat een vast recept maar je hebt aanleg nodig om vast te kunnen stellen of deze mortel van goede kwaliteit is. Dat gevoel heeft David zeker. Ondanks het feit dat hij een blessure aan zijn schouder heeft, werkt David door. Hij is altijd vrolijk en zal niet snel met een lang gezicht op de bouwplaats rondlopen. Een echte aanwinst voor het team.

Koninklijke Woudenberg behandelt de Social Return-medewerkers als haar eigen medewerkers. Zo krijgen ze een jas ter beschikking zodat ze lekker warm zijn en in de feestdagentijd, als er bijvoorbeeld chocoladeletters door de Sint worden gebracht, worden deze mannen natuurlijk niet overgeslagen. Immers, ook zij dragen iedere dag weer hun steentje bij aan de missie van Koninklijke Woudenberg: het mogelijk maken dat iedereen kan blijven genieten van historische gebouwen – in de ontwerpfase, tijdens de werkzaamheden én in de toekomst!

terug naar overzicht